Jaki CMS wybrać, autorski czy Open Source?

4 stycznia 2019, 15:37

Projektowanie stron internetowych - Warszawa Lublin

Trudno dzisiaj wyobrazić sobie sukces na rynku, bez zaistnienia w jego wirtualnej wersji, czyli w sieci internetowej. Aby nadążać za konkurencją i iść z duchem czasu, trzeba działać aktywnie i zgodnie z nowoczesnymi trendami. Łatwe i wygodne administrowanie strukturą strony internetowej, kontrola nad prezentowaną treścią i grafiką to, coś bez czego nie może obyć się żadna firma, która chce odnieść sukces marketingowy i sprzedażowy. W tym właśnie celu powstał System Zarządzania Treścią CMS (z jęz. ang. Content Management System). Jest to nic innego, jak specjalne oprogramowanie, które umożliwia zarządzanie treściami, jakie publikujemy w swoim serwisie. Podstawową zaletą jest to, że osoba odpowiedzialna za CMS nie musi posiadać umiejętności programistycznych. Nie ma już potrzeby zatrudniania profesjonalnych programistów, co pozwala firmie zaoszczędzić. Takie czynności, jak dodawanie i edytowanie wpisów, modyfikowanie już istniejących treści, zarządzanie wyglądem strony może wykonywać z powodzeniem osoba, która nie posiada większego doświadczenia informatycznego. Użyteczność CMS w firmie to tak naprawdę obecnie sprawa bezdyskusyjna i bezsporna. Dylemat może stanowić jedynie decyzja, jaki rodzaj Systemu Zarządzania Treścią wybrać dla swojej firmy. Może to być CMS Open Source lub CMS autorski (komercyjny). Które z tych rozwiązań będzie korzystniejsze? Które jest obecnie tym dominującym?

Zacznijmy od tego, że System Zarządzania Treścią typu Open Source jest oprogramowaniem z tzw. otwartym kodem źródłowym. W praktyce oznacza to, że jest ogólnie dostępny w Internecie, bezpłatny, i skorzystać może z niego każdy według własnych potrzeb i upodobań. Ta otwartość kodu źródłowego umożliwia programistom całego świata jego ciągłe doskonalenie i rozwijanie. Ze względu na to, iż kod źródłowy jest dostępny dla wszystkich, ewentualne błędy są natychmiast wykrywane i na bieżąco poprawiane. Niewątpliwą zaletą CMS Open Source jest to, że posiadamy także stały, darmowy dostęp do najnowszych aktualizacji. Wymaga to z naszej strony zaangażowania w postaci bycia na bieżąco z kolejnymi aktualizacjami i ich przeprowadzania, ale jest to „gra warta świeczki” ponieważ, tym samym zapewniamy sobie bezpieczeństwo. Zupełnie inaczej wygląda to w przypadku drugiego typu Systemu Zarządzania Treścią. Nad autorskim CMS pracuje konkretna grupa profesjonalnych programistów, a system nie posiada otwartego kodu źródłowego. Nie ma tutaj więc aktualizacji, a dokonywanie jakichkolwiek zmian i poprawek leży w gestii wyłącznie jego autorów. Powoduje to, że bywa on niedopracowany, a my posiadamy mniejszą ilość gotowych rozwiązań dla zarządzania naszymi treściami. Ponadto, posiadając autorski CMS jesteśmy uzależnieni od firmy będącej jego dostawcą. Chęć czy konieczność wprowadzenia jakichkolwiek poprawek w systemie jest utrudnione i wymaga dłuższego czasu. Jeśli natomiast na przykład nastąpi konflikt między firmą, a dostawcą i twórcą dedykowanego systemu, który zakończy się zerwaniem współpracy, tak naprawdę mało kto, będzie chciał podjąć się naprawy czy wprowadzenia naszych poprawek. Faktem jest, że programiście niezbyt chętnie przejmują nieznany kod. W przypadku całkowitej zmiany dostawcy najczęściej będziemy zmuszeni także do wdrożenia nowego systemu, zaczynając praktycznie od zera.

Dostęp do aktualizacji, to nie jedyna zaleta otwartego kodu źródłowego CMS Open Source. Jego otwartość, wpływa na popularność, a ta z kolei przekłada się na szeroki wachlarz możliwości. Cyklicznie wydawane są nowe wersje, które naprawiają błędy, wzmacniające bezpieczeństwo oraz wprowadzają dodatkowe funkcje. Popularne systemy CMS posiadają tysiące wtyczek, tzw. plug-inów, rozszerzających podstawową funkcjonalność systemu. Przykładowo, szacuje się, że ponad 60% witryn internetowych działa na WordPressie, czyli najpopularniejszej platformie open source. Posiada on najliczniejszą społeczność programistów, którzy pracują nieustannie. Użytkownicy WordPressa mogą dzięki temu korzystać z szerokiego zakresu funkcji. To z kolei gwarantuje intuicyjność panelu zarządzania, którą cenią sobie osoby korzystające na co dzień z CMS. Dostarczanie dobrego UX oznacza dopasowywanie do potrzeb odbiorców poprzez projektowanie skutecznych interakcji. Takimi stopniem funkcjonalności nie może poszczycić się autorski system zarządzania treścią, chociażby dlatego, że nad jego powstaniem i rozwojem pracuje ograniczona liczna osób. Komercyjny CMS jest co prawda skrojony na nasze potrzeby, ale nie przewiduje każdego rozwiązania, które w pewnym momencie może okazać się korzystne lub nawet konieczne dla sprawnego zarządzania treścią na naszej stronie internetowej.

Podejmując decyzję o tym, jakiego rodzaju system zarządzania treścią powinniśmy zastosować, nie sposób nie wziąć pod uwagę, kosztów wdrażania. Jak już było to wspomniane, CMS Open Source to rozwiązanie bezpłatne. Autorski system zarządzania treścią, zwany także komercyjnym, jest udostępniany odpłatnie na podstawie licencji. Licencja może być terminowa lub bezterminowa. Wiąże się więc to z kosztami, często niemałymi, gdyż grupa programistów tworzy wówczas indywidualny produkt, dedykowany tylko dla nas. Także późniejsze wprowadzanie, rekomendowanych przez nas, poprawek i modyfikacji będzie dodatkowo płatne, z czym należy się liczyć. Strony tworzone specjalnie dla jednej firmy mogą kosztować bardzo dużo. Oznacza to także, mniejszą elastycznością systemu i mniejszy wachlarz rozwiązań. Wybór systemu jest niezwykle ważny, także dlatego, że zdecydujemy się na projekt niszowy, w razie bardziej skomplikowanych problemów, nie tylko generowane będą kolejne koszty, ale także uciążliwe będzie poszukiwanie programistów, którzy będą w stanie udzielić nam wsparcia technicznego.

Nie da się ukryć, że obydwa rozwiązania mają zarówno swoich zwolenników i przeciwników, jednak System Zarządzania Treścią CMS Open Source jest pod wieloma względami korzystniejszy, a na pewno tańszy i bardziej elastyczny. Obecnie zdecydowana większość osób korzysta z wersji open source, co nawet w sytuacji problematycznej, kiedy nie jesteśmy w stanie sami się z nią uporać, stosunkowo łatwo jest znaleźć pomoc. Jeśli decyzja dotycząca wyboru CMS jest wciąż przed nami, oznacza to za pewne, że dopiero rozpoczynamy przygodę z wykorzystaniem Internetu, jako narzędzia marketingowego. Warto więc skorzystać z doświadczenia innych. Fakt, że większość firm korzysta z Systemu Zarządzania Treścią typu Open Source powinien o czymś świadczyć. Dobrze jest korzystać ze sprawdzonych rozwiązań. Z praktyki wynika, że Open Source to optymalna wersja dla tworzenia większości stron dla małych i średnich firm oraz sklepów internetowych o średniej wielkości asortymencie. Najczęściej to największe firmy, o dużym kapitale i asortymencie, wybierają autorski System Zarządzania Treścią. Chociaż nie jest to zasadą, wśród użytkowników WordPressa znajdziemy chociażby takie marki, jak Samsung, IBM, Ford, Mozilla Firefox, Reuter’s, VW, BBC, Nokia, Facebook, Mark & Spencer, Google.

Dodaj komentarz

Pole jest wymagane. Pole musi być dłuższe niż {{$v.author.$params.minLength.min}} znaków.
Pole jest wymagane. Pole musi być dłuższe niż {{$v.comment.$params.minLength.min}} znaków.